LOADING

Kolory w marketingu
By:
Teosto@0115

Utarło się myślenie, że klienci zwracają jedynie uwagę na cenę produktu, a im jest ona niższa, tym chętniej dokonają zakupu. Jednak cena, choć jest istotna, nie jest jedynym czynnikiem, który wpływa na naszą decyzję. Naszą uwagę przyciąga wygląd produktu i jego estetyka. Kupujemy oczami, dlatego też w dzisiejszym artykule porozmawiamy o tym, jak działają kolory w marketingu i co one oznaczają.


 

Psychologia kolorów w marketingu

Dlaczego rozwiązując zadania wydrukowane na kartce o błękitnym kolorze nie popełnimy wielu błędów, jeśli będziemy przygotowani, a z mając tę samą wiedzę i przed sobą kartkę w kolorze różu, zrobimy masę błędów? Na tego typu pytania odpowiada nam psychologia kolorów – bada ona wpływ kolorów na nasze emocje, samopoczucie i decyzję, również te podejmowane w trakcie zakupów. Z siły wpływu barw na ludzki umysł doskonale zdaje sobie sprawę wielu marketingowców, dlatego też wybór kolorystyki w reklamach nie jest przypadkiem. Jednak zanim przejdziemy do punktu, co oznaczają kolory w marketingu, warto poznać kilka podstawowych pojęć z zakresu teorii barw.

Koło barw – kolory ciepłe i chłodne

koło barwKolory mają moc! Wpływają na nasze emocje, pomagają nam podejmować decyzje, a także podświadomie łączymy je z naszymi doświadczeniami, kulturą, a nawet wychowaniem. Jednak nie wszystkie wywołują u nas te same emocje, jedne zachęcają nas do działania, inne wpływają uspokajająco. Tą zależność zauważył jako pierwszy w XVII wieku Izaak Newton, twórca pierwszego koła barw. To narzędzie zestawia ze sobą nie tylko tzw. ciepłe i chłodne kolory, ale też pokazuje połączenia kolorów, które w teorii zawsze dają dobry efekt.

 

 

Najpowszechniejsze koło barw składa się z 12 kolorów, które podzielone są na ciepłe i chłodne kolory. Ciepłe kolory dodają nam energii, pobudzają nas do działania, z kolei chłodne pomagają nam się wyciszyć.

Patrząc na koło barw, możesz zastanawiać się, czemu nie ma bieli i czerni. Są to tzw. kolory neutralne, ich domieszka decyduje o tym parametrach pozostałych kolorów.

Kobiety lubią brąz?

Psychologia kolorów sprawdza wpływ kolorów na różne grupy, np.: dzieląc ich ze względu na wiek, kulturę etc. Według badań dotyczących odbioru koloru według płci okazało się, że ulubionym kolorem kobiet jest… niebieski (za tym kolorem głosowało 35 proc. pań). Pozytywne skojarzenia wywołują u pań też fioletowy (23 proc.) i zielony (14 proc.). Z kolei kolor pomarańczowy (33 proc.), brązowy (33 proc.) i szary (17 proc.) są najmniej lubiane przez przedstawicielki płci pięknej.

A jak to zestawienie prezentuje się u panów? Wyniki badania wskazują, że mężczyźni najbardziej lubią kolor niebieski (57 proc.), zielony (14 proc.) i czarny (9 proc.). Za to kolor brązowy (27 proc.), pomarańczowy (22 proc.) oraz fioletowy (22 proc.) nie przypadły panom do gustu.

kolory w marketingu

Co oznaczają kolory w marketingu?

Kolory w marketingu ma ogromne znaczenie, nie tylko jeśli chodzi o efekt wizualny, ale też przy poruszaniu się po stronach. Najlepszym tego dowodu jest przycisk Call To Action – odpowiednio dobrany kolor może zwiększyć lub zmniejszyć konwersję.

 

[źródło: mbank.pl]

 

 

 

Co oznaczają kolory w marketingu? Sprawdźmy.

BIAŁY to kolor symbolizujący czystość, bezpieczeństwo i niewinność. Choć należy do kolorów neutralnych, warto pamiętać o tym, że w niektórych kulturach symbolizuje żałobę.

W reklamie bardzo często zestawiany jest z czernią ze względu na kontrast – komfortowe jest dla odbiorcy czytanie czarnych liter na białym tle. Zestawienie tych kolorów daje nam również poczucie harmonii oraz balansu. Z takiego połączenia korzystają marki, które chcą wyważyć ciężką czerń, za pomocą bieli dodają jej elegancji i sprawiają, że jest przystępniejsza w odbiorze.

 

 

kolor_biały_marketing

[źródło: samsung.com/pl/]

 

CZARNY to kolejny neutralny kolor, kojarzy nam się z klasyką. Nie bez przyczyny marki chętnie z niego korzystają – z jego pomocą można podkreślić unikalność produktu, jego prostotę i szyk.

Na czerń w marketingu stawiają ekskluzywne marki, które chcą by firma kojarzyła się odbiorcom z luksusem i elegancją.

 

kolor_czarny_marketing

[źródło: chanel.com/pl_PL/]

 

kolor_czarwony_marketingkolor_czarwony_marketingCZERWONY to kolor, który skłania do działania. Przyciąga wzrok, doskonale podkreśla gamę emocji od miłości, pasji, podekscytowania aż po krew lub zagrożenie. W marketingu na ten kolor stawiają marki, które lubią trzymać nasze emocje na wysokim poziomie (np.: YouTube lub Ferrari).

Czerwony też jest często wykorzystywany w przyciskach Call To Action oraz w informacjach o wyprzedaży czy rabatach, czego najlepszym przykładem jest znany nam dobrze znak Sale, który pojawia się w sklepach przy wyprzedażach sezonowych.

 

kolor_czarwony_marketing

[źródło: bigstar.pl/]

 

kolor_fioletowy_marketingkolor_fioletowy_marketingFIOLETOWY symbol władzy, bogactwa i podziwu. Nie bez przyczyny ten kolor tak nam kojarzy się, dawniej jego uzyskanie było bardzo kosztowne. W reklamie stawiają na ten kolor marki, które kierują swoją ofertę głównie do młodych ludzi. Fiolet sprawdza się także w branży artystycznej czy w firmach, które zajmują się wystrojem wnętrz.

 

kolor_fioletowy_marketing

[źródło: milka.com.pl/]

 

kolor_niebieski_marketing kolor_niebieski_marketingNIEBIESKI to jeden z najczęściej stosowanych kolorów w reklamie. To kolor symbolizujący zaufanie, porządek, lojalność i bezpieczeństwo. Doskonały wybór, jeśli prowadzimy firmę zajmującą się finansami, czy nowymi technologiami. Za pomocą tego koloru warto promować też produkty związane z wodą oraz porządkiem (filtry wody, środki czystości) lub z niebem i powietrzem (linie lotnicze).

Niebieski wzbudza zaufanie, jednak nie powinno łączyć się go z jedzeniem, ponieważ zmniejsza apetyt.

 

kolor_niebieski_marketing

[źródło: samsung.com/pl/]

 

kolor_pomarańczowy_marketingkolor_pomarańczowy_marketingPOMARAŃCZOWY, podobnie jak czerwony, zachęca do akcji i impulsywnego zachowania. Widok tego koloru w reklamie wywołuje u nas poczucie pośpiechu, często sugeruje też nam, że coś niewiele kosztuje. Pomarańczowy to też kolor współzawodnictwa, fizycznej aktywności oraz radości.

 

kolor_pomarańczowy_marketing

[źródło: ingbank.pl/]

 

kolor_różowy_marketing kolor_różowy_marketingRÓŻOWY przez wiele osób postrzegany jest jako kobiecy kolor, kojarzy nam się z subtelnością, delikatnością oraz słodkością. Ten kolor przywodzi też na myśl wrażliwość oraz czułość.

Najczęściej róż wykorzystywany jest w marketingu jako kolor promujący produkty dla przedstawicielek płci pięknej – zabawek dla dziewczynek lub kosmetyków dla nastolatek i kobiet. Oczywiście, nie tylko branża kosmetyczna korzysta z tego koloru, chętnie na różowy stawiają inne marki.

 

kolor_różowy_marketing

[źródło: t-mobile.pl/]

 

kolor_zielony_marketingZIELONY kojarzony jest z naturą, dlatego też najczęściej kolor_zielony_marketingwykorzystywany jest przez firmy powiązane ze zdrowiem, ekologią, środowiskiem czy ogrodem. To także barwa, która uspokaja i symbolizuje bezpieczeństwo, dlatego też można ją użyć przy reklamy dla banku lub firmy ubezpieczeniowej.

Zielony jest często wykorzystywany w Call To Action.

 

kolor_zielony_marketing

[źródło: greenpeace.pl/]

 

ŻÓŁTY to kolor słońca, dlatego też kojarzy nam się z energią, szczęściem i radością. Jednak żółty ma nie tylko pozytywne skojarzenia, często wykorzystywany jest do ostrzegania. Kolor przyciąga i uwagę, dlatego w rozsądnej ilości warto go wykorzystywać do informowania o promocjach, tym bardziej, że podobnie do czerwonego oraz pomarańczowego, także pobudza do działania.

 

 

kolor_żółty_marketing

[źródło: onet.pl/]
Tagi: ,