LOADING
Znacie już pojęcia związane z content marketingiem i SEO, teraz czas przyszedł na grafikę! Co kryje się pod skrótem CMYK? Czym różni się czcionka od fontu? W dzisiejszym artykule wyjaśnimy między innymi te definicje.
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) – jeden z modeli barw (czyli metody opisującej specyfikację konkretnych kolorów, występujących w rzeczywistości) stworzony na potrzeby druku.
CZCIONKA – metalowy bloczek prostopadłościanu, na którym znajduje się wypukła litera.
GRAFIKA RASTROWA – obraz, który stworzony jest z blisko położonych siebie punktów (pikseli), wypełniający zwykle obszar o kształcie prostokąta. Programy do grafiki rastrowej: Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, czy ImageMagick.
GRAFIKA WEKTOROWA (GEOMETRYCZNA) – obraz zapisany elektronicznie w postaci figur geometrycznych, który opisany jest wzorami matematycznymi. Taki zapis pozwala na zmiany rozmiaru pliku wynikowego oraz skalowanie obrazu bez utraty jakości. Przykładowe programy: CorelDraw czy Adobe Illustrator.
FONT – krój pisma, posiadający jasno określone cechy; zapisywany jest w postaci elektronicznej, w jednym pliku.
IDENTYFIKACJA WIZUALNA – można ją określić mianem graficznego DNA danego brandu, dzięki któremu klient/odbiorca/internauta bez problemu rozpoznaje markę. Na identyfikację wizualną składa się m.in.: logo, kolory czy typografia.
INFOGRAFIKA – graficzna informacja, która została przedstawiona w prosty, a zarazem ciekawy sposób dla odbiorcy.
KRÓJ PISMA BEZSZERYFOWY – krój pisma pozbawiony wszelkich ozdobników, wykorzystuje się go najczęściej w elektronicznych publikacjach.
KRÓJ PISMA SZERYFOWY – bardzo często określany jako zdobiony krój pisma. Szeryf to dekoracyjny motyw, który ozdabia litery. Ten rodzaj pisma najczęściej wykorzystywany jest w drukowanych publikacjach, zaproszeniach.
KSIĘGA ZNAKU – spis zasad dotyczących posługiwania się logo, nazywany również manualem. Wyróżniamy 2 wersje księgi: podstawową i rozbudowaną. W pierwszej powinny znaleźć się instrukcję nt.: podstawowej wersji logo, pola ochronnego, kolorystyki czy typografii i skalowania. Rozbudowane wersje są wzbogacone o przykłady wizualne – szablony, projekty, kolorystykę firmową czy systemy piktogramów.
LAYOUT – graficzny układ strony, składający się z takich elementów jak: podział tekstu na łamy, sekcje lub szpalty, krój pisma, nagłówki czy logo.
LOGO – tym mianem określamy cały znak, na który składa się logotyp oraz sygnet (symbol, znak graficzny).
LOGOTYP – część logo, która zawiera nazwę firmy, instytucji, imprezy. Logotyp może być równocześnie logiem, np. HBO, Disney, Google, Facebook.
LOREM IPSUM- tekst używany głównie na testowych wersjach stron internetowych, za pomocą którego grafik prezentuje wygląd tekstu. Dzięki Lorem ipsum klient może zobaczyć, jak będą prezentowały się jego treści na stronie, jaki będzie krój i wygląd napisów, jak będzie łamany oraz justowany etc.
MAKIETA STRONY INTERNETOWEJ (prototyp) – pierwotna wersja strony internetowej, na jej podstawie powstaje później finalna wersja.
MOCK-UP – to specjalnie zaprojektowany plik, za pomocą którego można pokazać wizualizację projektu i zobrazować, w jaki sposób będzie on wyglądał w rzeczywistości. Profesjonalny mock-up w większości przypadków przygotowuje się w Photoshopie, na rynku bez problemu można znaleźć też darmowe wersje programów, w których można zrobić plik.
RGB (Red, Green, Blue) – najprawdopodobniej najpopularniejszy model barw, czyli metody opisującej specyfikację konkretnych kolorów, występujących w rzeczywistości. Wykorzystywany jest podczas tworzenia projektów, które wykorzystywane wyświetlane są na ekranach komputerów czy telewizorów.
RESPONSYWNA STRONA INTERNETOWA – strona internetowa zaprojektowana w taki sposób, by dostosowywała się ona do rozdzielczości ekranu dowolnych urządzeń, takich jak: laptopy, smartfony czy tablety.
UI (USER INTERFACE) – jak sama nazwa wskazuje, jest to interfejs użytkownika. Do tego pojęcia zaliczamy nawigacje, wyszukiwarki, pola tekstowe, czy układ treści.
UX (USER EXPERIENCE) – tym pojęciem określa się całokształt wrażeń, doświadczeń użytkownika podczas wizyty na danej stronie internetowej. Wrażenia mogą być pozytywne lub negatywne, te pierwsze odczucia buduje m.in. łatwa nawigacja, czy atrakcyjna szata graficzna.
ZNAK WODNY (WATERMARK) – rozpoznawalny znak, który wyróżnia fotografie, ma na celu przede wszystkim zabezpieczenie naszego zdjęcia przed kradzieżą, np. wykorzystaniem naszej pracy bez pozwolenia na mediach społecznościowych czy stronie internetowej.
Tagi: słowniczek pojęć graficznych