LOADING

By:
Teosto@0115

Strona responsywna lub mobilna – która lepsza?

Treści, które do tej pory były wyświetlane tylko na desktopie, coraz częściej przeglądane są na smartfonach i tabletach. Dlatego dostosowanie witryny internetowej do urządzeń mobilnych jest bardzo ważne. Jeśli strona nie wyświetla się poprawnie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przeglądający ją opuści. Którą wersję jednak wybrać – responsywną czy mobilną? W dzisiejszym wpisie odpowiemy na to pytanie.


 

Strona mobilna i responsywna – co to jest?

Mobilne strony WWW to takie, które dedykowane są wyłącznie na urządzenia przenośne, takie jak tablety czy smartfony. Jest to zazwyczaj „okrojona” wersja tradycyjnych witryn internetowych – często zarówno grafika, jak i zawartość mobilnych stron jest uboższa od pierwowzoru. Warto również dodać, że tego typu strony różnią się od desktopowych również adresem.
 


 
Strona responsywna to taka, na której grafika i zawartość automatycznie dostosowuje się do urządzenia mobilnego oraz jego rozdzielczości. To strona o tym samym adresie, która powinna działać tak samo dobrze przeglądana na monitorze komputera, jak i na niewielkim ekranie smartfona. Strona responsywna musi być użyteczna na każdym typie urządzeń – w praktyce oznacza to konieczność zmiany menu oraz pozostałych elementów, a także dostosowanie ich nawigacji przy pomocy myszki, ale i ekranu dotykowego. W przeciwieństwie do stron mobilnych witryny responsywne same wykrywają, na czym są wyświetlane i obsługiwane, dzięki czemu automatycznie dostosowują się do potrzeb użytkownika.
 

Która strona będzie lepsza?

Dużo zależy tutaj od budżetu oraz docelowych odbiorców strony. Jeżeli przykładowo zależy nam w głównej mierze na właścicielach urządzeń mobilnych i jednocześnie nie chcemy przebudowywać strony w wersji desktopowej, to lepszym rozwiązaniem będzie mobilna strona.

W przypadku zakładania nowego serwisu lepiej od razu zainwestować w responsywną stronę. Takie rozwiązanie będzie dobre dla dużych, dynamicznych serwisów. Warto również pamiętać, że responsywne wersje strony są lepiej postrzegane przez Google, co równa się z lepszą pozycją w tej wyszukiwarce.
 

 

Jak sprawdzić, czy strona dostosowana jest do urządzeń mobilnych?

Jeśli masz już stronę responsywną lub też mobilną, z pewnością chcesz wiedzieć, czy zostanie ona uznana przez Google jako przyjazna urządzeniom takim jak tablety, czy smartfony. Z pomocą przychodzi samo Google i podsuwa ciekawe możliwości.

  1. Google Search Console

Jeśli posiadasz zweryfikowane konto w Google Search Console, po przejściu do zakładki „Obsługa na urządzeniach mobilnych” masz możliwość sprawdzenia, czy Google zauważyło jakiekolwiek problemy z obsługą strony na urządzeniach mobilnych.

  1. Test zgodności z urządzeniami mobilnymi

Narzędzie to umożliwia szybkie sprawdzenie, czy strona dostosowana jest do urządzeń mobilnych. Wystarczy wpisać adres witryny i po chwili ukaże się wynik testu.
 


 
Odpowiadając na postawione w tytule pytanie, za stroną responsywną przemawia nieco więcej argumentów, choć znajdą się z pewnością tacy, którym bardziej odpowiadać będzie strona mobilna. Porównując koszty utrzymania strony desktopowej i mobilnej, to właśnie strona wykonana w technologii Responsive Web Desing jest opcją zdecydowanie bardziej opłacalną. Decyzję należy ocenić jednak indywidualnie, biorąc pod uwagę zawartość strony oraz funkcję, jaką ma ona pełnić.